لیست اختراعات مسعود ایرانمنش
خلاصه اختراع: مشخصات متقاضي شخص حقيقي: مسعود ايرانمنش در اين طرح با استفاده از دي اتيل اتر (dee) بعنوان يك افزودني جديد به مخلوط سوخت ديزل- اتانول تركيب جديدي را با نسبت اختلاط بهينه ديزل/ اتانول /dee بدست آورده كه اين تركيب عبارتست از dee8-d-e10 كه در آن 10% اتانول و 8% dee و مابقي آن سوخت ديزل ميباشد و اختصاا با نام ديزولتر يا diesolther توسط اينجانب ناميده شده است در اين طرح ابتدا از اتانول كه يك سوخت اكسيژن دهنده با منشاء گياهي است بعنوان يك تركيب افزودني مكمل سوخت ديزل (گازوئيل) استفاده سده است كه يك تركيب شناخته شده است كه بنام ديزل ياdiesohol ناميده ميشود ولي با توجه به خصوصيات ضعيف اشتغالزايي اتانول و ناپايداري مخلوط ديزل اتانول نياز به افزودنيهاي مختلفي با اين منظور استفاده شده است از جمله اتيل استات(ethyl acetate ) و انواع نيتراتها ولي هيچكدام قابليت كاهش همزماندوده و اكسيد هاي نيترزن را ندارند. بخصوص نيتراتها كه بواسطه وجود نيترژن در ساختار مولكولي آن باعث افزايش اكسيد هاي نيترژن ميشوند افزودن دي اتيل اتر (dee) بعنوان يك تقويت كننده قدرت اشتغال براي مخلوط سوخت ديزل- اتانول عمل ميكند ضمن اينكه مشكل ناپايداري مخلوط سوخت ديزل- اتانول را نيز مرتفع مينمايد.
مهمترين نوآوري در اين طرح استفاده تلفيقي از تكنيك مخلوط كردن (Blending) سوخت اتانول (الكل اتيليك) و تكنيك پاشش دي اتيل اتر (DEE) در مانيفولد ويودي (Fumigation) كه اختصارا CFB ناميده مي شود براي بهبود عملكرد و كاهش همزمان آلاينده هاي دوده (smoke) و اكسيدهاي نيتروژن (NOX) در موتور ديزل مي باشد. اين روشها هر كدام جداگانه بمنظورهاي متفاوتي تاكنون بكار گرفته شده است. مثلا از مخلوط اتانول و سوخت ديزل براي كاهش آلاينده ها و يا از پاشش دي اتيل اتر براي استارت سريع موتورهاي ديزل در مناطق سردسير و يخبندان استفاده شده است. ولي تلفيق اين تكنيكها آنهم براي كاهش آلاينده ها و بهبود عملكرد انجام نشده است ضمن اينكه معمولا تكنيكهاي بكار گرفته شده براي كاهش اكسيدهاي نيتروژن NOX سبب افزايش دوده مي شود و بالعكس . در اجراي اين طرح بطور خلاصه نوآوريهاي زير انجام گرفته است: 1- تلفيق تكنيكهاي اختلاط مستقيم و پاشش در مانيفلد سوختهاي اكسيژن دهنده اتانول و دي اتيل اتر 2- طراحي و ساخت سيستم پاشش دي اتيل اتر با استفاده از هواي فشرده (بدون استفاده از پمپ)، لازم بذكر است كه بطور كلي امكان استفاده از پمپهاي الكترونيكي موجود براي تزريق سوختهاي با ويسكوزيته مثل اتانول و بويژه دي اتيل اتر وجود ندارد و به محض استفاده پمپ كريپاژ خواهد كرد لذا ناچار به ابداعروش فوق الذكر براي اين منظور شده ايم. 3- طراحي و ساخت سيستم كنترل الكترونيكي (ECU) براي پاشش سوخت دي اتيل اتر دستاوردهاي ويژه طرح: استفاده از اتانول و دي اتيل اتر بكمك تكنيك CFB باعث شده است تا يكي از مهمترين عيوب موتور ديزل يعني بالا بودن آلاينده هاي اكسيدهاي نيتروژن NOX و دوده به مقدار قابل توجهي بطور همزمان كاهش يابد كه اينكار يعني كاهش همزمان اكسيدهاي نيتروژن NOX و دوده در روشهاي ديگر امكان پذير نيست. ضمن اينكه راندمان حرارتي هم بهبود يافته است. طبق نتايج آزمايشات انجام شده كه در شكلهاي 4 و 5 و 6 پيوست ارائه شده ملاحظه مي شود كه بكمك تكنيك CFB در حالت تمام بار، آلاينده هاي اكسيدهاي نيتروژن NOX بميزان 31% و دوده 16.2% نسبت به حالت ديزل خالص كاهش نشان مي دهد و راندمان حرارتي هم 11.9% افزايش داشته است.
خشك كن خورشيدي غيرمستقيم نوع كابينتي مجهز به كلكتور لوله گرمايي تحت خلأ با استفاده از مواد تغييرفازدهنده در منبع انبساط باز، كه براي رفع مشكلات خشك¬كردن به روش سنتي و بهبود فرآيند خشك كردن در خشك كنهاي موجود ارائه شده است در آن از مواد تغيير فاز دهنده PCM (پارافين) در يك كويل مسي درداخل منبع انبساط باز استفاده شده براي ذخيره سازي انرژي حرارتي خورشيد در طول روز و آزاد سازي آن در ساعات غير آفتابي و نتيجتا منجر به افزايش مدت زمان استفاده از خشك كن وكاهش مصرف انرژي ميگردد.همينطور از كلكتور لوله گرمايي تحت خلأ(هيت پايپ) كه داراي بيشترين راندمان حرارتي در بين كلكتورهاي تخت ميباشد براي افزايش راندمان حرارتي استفاده شده است. ازمخزن انبساط باز براي محل استقرار كويل حاوي مواد PCM استفاده شده كه امكان دسترسي به داخل مخزن انبساط باز براي جايگذاري يا تعويض موادPCM و ظرف حاوي آن را فراهم آورده و نتيجتا عدم نياز به مخزن و كلكتور تحت فشار و بالطبع كاهش هزينه هاي ساخت را بوجود مي آورد.استفاده از فن دمنده دور متغير در قسمت ورودي مبدل حرارتي(رادياتور) محفظه خشك كن، بهمراه سامانه اندازه گيري و كنترل دما و رطوبت امكان كنترل و تغيير شدت گرماي درون خشك كن را فراهم مينمايد.
موارد یافت شده: 3